تغییرات جدید در قوانین بیمه شخص ثالث

تغییرات جدید در قوانین بیمه شخص ثالث

راننده‌ای که گواهینامه مرتبط ندارد با رای هیات عمومی اصراری حقوقی دیوان عالی کشور از شمول بیمه شخص ثالث خارج شد.

چه کسی بیمه شخص ثالث را دریافت نمی‌کند؟

جلسه هیات عمومی اصراری حقوقی روز سه شنبه مورخ ۹ آذرماه با حضور روسا، مستشاران و اعضای شعب حقوقی دیوان عالی کشور و شعبه ششم دادگاه خصوصی اختلاف بین شعبه عمومی حقوقی شهرستان بروجرد تشکیل شد.

موضوع بحث این بود که در حوادث رانندگی چنانچه راننده فوت کند و گواهینامه مرتبط نداشته باشد آیا مشمول موضوع بند ب ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنج ساله توسعه می‌شود یا خیر که در نهایت پس از بحث و تبادل نظر سرانجام رای اکثریت بر تایید رای شعبه ششم دادگاه عمومی-حقوقی بروجرد (مبنی بر رد دعوی خواهان از حیث مطالبه دیه از شرکت بیمه) تعلق گرفت با این وصف، راننده‌ای که گواهینامه مرتبط رانندگی ندارد از شمول بند ب ماده ۱۱۵ قانون مذکور خارج است.

بر اساس بند ب ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است نسبت به بیمه شخص ثالث در مورد راننده همچون سرنشین بیمه شخص ثالث را اعمال نماید.

طبق قانون، شرکت‌های بیمه موظف هستند که خسارت زیان‌دیده را تحت هر شرایطی پرداخت کنند. پیش از این گفته می‌شد در حالتی که راننده مقصر فاقد گواهینامه باشد یا به هر دلیلی اجازه رانندگی نداشته باشد، شرکت بیمه بعد از پرداخت خسارت مبلغ را از راننده خاطی دریافت می‌کند. اما گفته می‌شد اگر راننده فاقد گواهینامه زیان‌دیده باشد، شخص ثالث محسوب شده و در این حالت خسارت فرد توسط بیمه پرداخت می‌شد. هرچند که در رابطه با رانندگی بدون گواهینامه، طبق قانون با وی برخورد و حتی ممکن بود خودرو راننده به پارکینگ منتقل شد.

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می‌آید.( در بیشتر بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است ( شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود). در نهایت، شخص ثالث فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است ( منظور از زیان دیده هر شخص غیر از راننده مقصر است).

منبع: باشگاه خبرنگاران

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.